Jak przebiega headhunting pracowników na stanowisko menedżerskie?
Znalezienie odpowiedniego kandydata na wysokie stanowisko w firmie jest niezbędne dla rozwoju przedsiębiorstwa. Taka osoba będzie przecież odgrywać znaczącą rolę w ekspansji działalności, wpływając na wszystkie jej najważniejsze aspekty.
Odpowiedni kandydat powinien więc posiadać kluczowe umiejętności – zarówno miękkie, jak i twarde – oraz odpowiednie kwalifikacje, zgodne z wymaganiami, wartościami i filozofią firmy.
Wszystkie te oczekiwania sprawiają, że headhunting pracowników na stanowisko menedżerskie to bardzo złożony proces, wymagający odpowiednich narzędzi i umiejętności. Dowiedz się, jak przebiegają takie działania oraz jak znaleźć najlepszych specjalistów w branży!
Określenie profilu poszukiwanego pracownika
Headhunting to specjalistyczna technika rekrutacyjna, skoncentrowana na zidentyfikowaniu, a następnie zainteresowaniu wybranych kandydatów określonymi stanowiskami w danej firmie.
Warto też zaznaczyć, że – jak sama nazwa wskazuje – headhunting polega głównie na aktywnym wyszukiwaniu osób posiadających pożądane kwalifikacje i kompetencje. Jak zdeterminować, czy kandydat ma interesujące dla firmy umiejętności? Pod uwagę należy wziąć kilka kluczowych czynników.
- Wymagania związane ze stanowiskiem – czyli konkretne umiejętności techniczne, doświadczenie i kwalifikacje wymagane dla danej pozycji. Ważne są na przykład wykształcenie kierunkowe i certyfikaty potwierdzające interesujące pracodawcę kompetencje.
- Doświadczenie zawodowe – kandydat powinien mieć adekwatne doświadczenie na takim samym lub podobnym stanowisku. Znajomość branży jest kluczowa w przypadku zdecydowanej większości stanowisk specjalistycznych, ponieważ sprawia, że kandydat lepiej rozumie swoje obowiązki oraz skuteczniej radzi sobie z różnego typu wyzwaniami i wymaganiami charakterystycznymi dla danej pozycji.
- Umiejętności techniczne – czyli umiejętności twarde niezbędne w pracy. Może to być znajomość konkretnego języka programowania, obsługa narzędzi itp.
- Umiejętności miękkie – są to indywidualne zalety i cechy kandydata. Na przykład zdolności interpersonalne, umiejętność rozwiązywania problemów czy charyzma.
- Dopasowanie kandydata do profilu firmy – warto sprawdzić, czy konkretna osoba pasuje do zespołu. Pod uwagę należy wziąć cechy takie jak osobowość, styl pracy czy umiejętność działania w grupie.
- Wynagrodzenie i benefity – czyli słynne „widełki”. W bardzo dobrym tonie jest określenie wynagrodzenia na danym stanowisku, a już zwłaszcza jeśli poszukiwany jest kandydat o wysokich kwalifikacjach i doświadczeniu. Zarówno oferowane benefity, jak i wynagrodzenie powinny być konkurencyjne i atrakcyjne dla kandydatów.
Poszukiwanie pracownika – jakie metody mogą być stosowane przez headhuntera?
Jak wspomnieliśmy we wstępie, znalezienie kandydata na specjalistyczne stanowisko wymaga znajomości odpowiednich technik. Oto, jakie metody mogą być stosowane przez headhuntera.
- Direct Search – aktywne poszukiwanie kandydatów, którzy nie korzystają z ogłoszeń zamieszczanych na portalach. Rekruter kontaktuje się z nimi bezpośrednio i zaprasza do aplikowania na stanowisko.
- Networking – wykorzystywanie swojej sieci kontaktów w celu znalezienia osoby odpowiedniej na stanowisko menedżerskie lub dyrektorskie.
- Korzystanie z już posiadanej bazy kandydatów – profesjonalne agencje headhunterskie, takie jak Arthur Hunt, mają własne bazy kandydatów, które mogą wykorzystać podczas rekrutacji.
Czy headhunting może być przeprowadzany w sposób dyskretny?
Nie tylko może, ale w przypadku rekrutacji na wysokie stanowiska wręcz musi. Zachowanie dyskrecji podczas rekrutacji osób na najważniejsze pozycje w firmie jest bardzo ważne zarówno dla kandydatów, jak i przedsiębiorstwa poszukującego nowych pracowników.
Jaką przewagę ma headhunting nad klasycznymi metodami rekrutacyjnymi?
W przypadku osób pracujących na wysokich stanowiskach klasyczna rekrutacja ma niewielkie szanse powodzenia. Dyrektorzy czy menadżerowie na wysokim szczeblu bardzo rzadko, o ile w ogóle, przeglądają oferty pracy zamieszczane na portalach, a kiedy chcą zmienić firmę, raczej kontaktują się z profesjonalnymi agencjami.
Co więcej, bardzo wielu specjalistów w ogóle nie szuka pracy i trzeba ich skutecznie zachęcić, by w ogóle zapoznali się z daną ofertą.
I właśnie wtedy do akcji wkraczają headhunterzy. Specjalista potrafi znaleźć kandydata, nawiązać z nim kontakt oraz przekonać do zapoznania się z propozycjami przygotowanymi przez firmę. Co więcej, wszystkie te działania przeprowadza dyskretnie i profesjonalnie.
Firma Arthur Hunt od 20 lat zajmuje się headhuntingiem pracowników na kluczowe stanowiska.