Jak przebiega headhunting pracowników na stanowisko menedżerskie?

Znalezienie odpowiedniego kandydata na wysokie stanowisko w firmie jest niezbędne dla rozwoju przedsiębiorstwa. Taka osoba będzie przecież odgrywać znaczącą rolę w ekspansji działalności, wpływając na wszystkie jej najważniejsze aspekty.

Odpowiedni kandydat powinien więc posiadać kluczowe umiejętności – zarówno miękkie, jak i twarde – oraz odpowiednie kwalifikacje, zgodne z wymaganiami, wartościami i filozofią firmy.

Wszystkie te oczekiwania sprawiają, że headhunting pracowników na stanowisko menedżerskie to bardzo złożony proces, wymagający odpowiednich narzędzi i umiejętności. Dowiedz się, jak przebiegają takie działania oraz jak znaleźć najlepszych specjalistów w branży!

Określenie profilu poszukiwanego pracownika

Headhunting to specjalistyczna technika rekrutacyjna, skoncentrowana na zidentyfikowaniu, a następnie zainteresowaniu wybranych kandydatów określonymi stanowiskami w danej firmie.

Warto też zaznaczyć, że – jak sama nazwa wskazuje – headhunting polega głównie na aktywnym wyszukiwaniu osób posiadających pożądane kwalifikacje i kompetencje. Jak zdeterminować, czy kandydat ma interesujące dla firmy umiejętności? Pod uwagę należy wziąć kilka kluczowych czynników.

  • Wymagania związane ze stanowiskiem – czyli konkretne umiejętności techniczne, doświadczenie i kwalifikacje wymagane dla danej pozycji. Ważne są na przykład wykształcenie kierunkowe i certyfikaty potwierdzające interesujące pracodawcę kompetencje.
  • Doświadczenie zawodowe – kandydat powinien mieć adekwatne doświadczenie na takim samym lub podobnym stanowisku. Znajomość branży jest kluczowa w przypadku zdecydowanej większości stanowisk specjalistycznych, ponieważ sprawia, że kandydat lepiej rozumie swoje obowiązki oraz skuteczniej radzi sobie z różnego typu wyzwaniami i wymaganiami charakterystycznymi dla danej pozycji.
  • Umiejętności techniczne – czyli umiejętności twarde niezbędne w pracy. Może to być znajomość konkretnego języka programowania, obsługa narzędzi itp.
  • Umiejętności miękkie – są to indywidualne zalety i cechy kandydata. Na przykład zdolności interpersonalne, umiejętność rozwiązywania problemów czy charyzma.
  • Dopasowanie kandydata do profilu firmy – warto sprawdzić, czy konkretna osoba pasuje do zespołu. Pod uwagę należy wziąć cechy takie jak osobowość, styl pracy czy umiejętność działania w grupie.
  • Wynagrodzenie i benefity – czyli słynne „widełki”. W bardzo dobrym tonie jest określenie wynagrodzenia na danym stanowisku, a już zwłaszcza jeśli poszukiwany jest kandydat o wysokich kwalifikacjach i doświadczeniu. Zarówno oferowane benefity, jak i wynagrodzenie powinny być konkurencyjne i atrakcyjne dla kandydatów.

Poszukiwanie pracownika – jakie metody mogą być stosowane przez headhuntera?

Jak wspomnieliśmy we wstępie, znalezienie kandydata na specjalistyczne stanowisko wymaga znajomości odpowiednich technik. Oto, jakie metody mogą być stosowane przez headhuntera.

  1. Direct Search – aktywne poszukiwanie kandydatów, którzy nie korzystają z ogłoszeń zamieszczanych na portalach. Rekruter kontaktuje się z nimi bezpośrednio i zaprasza do aplikowania na stanowisko.
  2. Networking – wykorzystywanie swojej sieci kontaktów w celu znalezienia osoby odpowiedniej na stanowisko menedżerskie lub dyrektorskie.
  3. Korzystanie z już posiadanej bazy kandydatów – profesjonalne agencje headhunterskie, takie jak Arthur Hunt, mają własne bazy kandydatów, które mogą wykorzystać podczas rekrutacji.

Czy headhunting może być przeprowadzany w sposób dyskretny?

Nie tylko może, ale w przypadku rekrutacji na wysokie stanowiska wręcz musi. Zachowanie dyskrecji podczas rekrutacji osób na najważniejsze pozycje w firmie jest bardzo ważne zarówno dla kandydatów, jak i przedsiębiorstwa poszukującego nowych pracowników.

Jaką przewagę ma headhunting nad klasycznymi metodami rekrutacyjnymi?

W przypadku osób pracujących na wysokich stanowiskach klasyczna rekrutacja ma niewielkie szanse powodzenia. Dyrektorzy czy menadżerowie na wysokim szczeblu bardzo rzadko, o ile w ogóle, przeglądają oferty pracy zamieszczane na portalach, a kiedy chcą zmienić firmę, raczej kontaktują się z profesjonalnymi agencjami.

Co więcej, bardzo wielu specjalistów w ogóle nie szuka pracy i trzeba ich skutecznie zachęcić, by w ogóle zapoznali się z daną ofertą.

I właśnie wtedy do akcji wkraczają headhunterzy. Specjalista potrafi znaleźć kandydata, nawiązać z nim kontakt oraz przekonać do zapoznania się z propozycjami przygotowanymi przez firmę. Co więcej, wszystkie te działania przeprowadza dyskretnie i profesjonalnie.

Firma Arthur Hunt od 20 lat zajmuje się headhuntingiem pracowników na kluczowe stanowiska.